• Warsztaty malowania na szkle

• 26 maja 2023r.

W naszej szkole w klasach 1-3 odbyły się warsztaty malowania na szkle. Ta technika malarska praktykowana jest od bardzo dawna. Coraz więcej osób docenia unikatowość, jaką niesie za sobą własnoręcznie wykonane dzieło.

Uczniowie rozwijali swoje zdolności manualne i zapoznali się z metodami malowania na szkle, a następnie sami takie dzieło stworzyli. Zajęcia świetnie pobudzają  kreatywność i zapewniają  wiele radości i podczas warsztaów powstały piekne prezenty z okazji Dnia Matki.

• Egzamin ósmoklasisty

• maj 2023r

Uczniowie klasy VIII przystąpili do Egzaminu ósmoklasisty. Najpierw czekała ich praca z arkuszem z języka polskiego, a w kolejnych dniach napisali egzamin z matematyki i języka angielskiego. Wyniki poznają w lipcu, a liczba uzyskanych punktów może okazać się przepustką do wymarzonej szkoły. Życzymy powodzenia.

Lucyna Goraus

• Piknik Kościelny

• 21 maja 2023 r.

Dnia 21 maja w niedzielę przy Parafii Św. Maksymiliana Kolbego w Porębie odbył się Piknik Rodzinny podczas, którego  z programem wystąpili uczniowie naszej szkoły. Dzieci, jaki i dorośli mieli okazję dobrze się bawić i miło spędzić niedzielne popołudnie.

• III Międzyszkolny Przegląd Układów Tanecznych

• maj 2023

26 kwietnia  odbył się  III Międzyszkolny Przegląd Układów Tanecznych w Rudołtowicach. Nasza szkoła wystąpiła w dwóch kategoriach. W kategorii klas I-III, klasa III  jako zespół „Maska” przygotowana przez Panią Aleksandrę Schymurę zajęły  III miejsce  .W kategorii klas IV-VIII dziewczyny z klasy VII „Piratki MJWO” przygotowane przez Panią Lucynę Goraus zaprezentowały taniec z szarfami i wytańczyły II miejsce. Gratulujemy sukcesów!

Lucyna Goraus

• HISTORIA W PUDEŁKU

• maj 2023

W ramach lekcji historii uczniowie klasy VII przygotowali projekt "Historia w pudełku". Wybrane przez siebie wydarzenie z okresu I wojny światowej musieli przestrzennie zaprezentować w dowolnych wymiarach pudełku. Prace były bardzo starannie wykonane, przedstawiały wysoki poziom merytoryczny, uczniowie wykazali się kreatywnością i wykorzystali wiele materiałów źródłowych.

• Dzieci Listy Piszą

• 18 maja 2023​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​r.

W ostatnim tygodniu w klasie 4 na języku polskim odbył się międzyszkolny projekt Dzieci Listy Piszą. Celem projektu był rozwój i nabycie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnej - listu. Zachowanie odpowiedniej formy i doskonalenie estetyki własnego pisma. Dla dzieci była to również możliwość nawiązania nowych kontaktów rówieśniczych z uczniami ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Woli.

Aleksandra Odrobińska

• Wycieczka do Krakowa

• 16 maja 2023 r.

16 maja klasa II i III wybrała się na wycieczkę do Krakowa. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Rynku Głównego, na którym znajduje się Kościół Mariacki. Wysłuchaliśmy „ Legendy o dwóch braciach”, którzy budowali wieżę kościoła, w bazylice podziwialiśmy Ołtarz mistrza Witt Stwosza, wysłuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej. Następnym punktem wycieczki były Sukiennice, w których zakupiliśmy pamiątki. Po zjedzeniu drugiego śniadania udaliśmy się na Wawelskie Wzgórze. Tam zwiedziliśmy Katedrę na Wawelu. Z zachwytem podziwialiśmy groby królewskie  i dotknęliśmy Dzwonu Zygmunta. Wpadliśmy także z wizytą do Smoka Wawelskiego. Z wycieczki wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni i z pewnością długo będziemy wspominać te piękne miejsca, które mogliśmy zobaczyć.

• Wycieczka klasy IV na Górę Żar

• 16 maja 2023 r

We wtorek uczniowie klasy IV pojechali na wycieczkę w Beskidy. Naszą wędrówkę zaczęliśmy od wejścia na górę Kiczera. W drodze na szczyt podziwialiśmy piękno otaczającej nas przyrody i słuchaliśmy ciekawych opowieści przewodnika górskiego. Na szczycie mieliśmy dłuższą chwilę na odpoczynek oraz małą przekąskę. Następnie udaliśmy się na Górę Żar. Tam kupiliśmy pamiątki oraz mieliśmy chwilę na ciepły posiłek i gorącą czekoladę. Dużą atrakcją okazał się zjazd torem saneczkowym. Do autobusu wróciliśmy inną trasą. Pogoda w tym dniu nam sprzyjała, a doskonałych humorów też nie brakowało. Z niecierpliwością czekamy na kolejny wspólny wyjazd.

Beata Żelazo

• Wycieczka klasy VII do Wrocławia

• 11 i 12 maja 2023 r.

11 i 12 maja uczniowie klasy VII wzięli udział w dwudniowej wycieczce turystyczno-krajoznawczej do Wrocławia. Do stolicy Dolnego Śląska udaliśmy się pociągiem. Po przyjeździe zwiedzaliśmy miasto z przewodnikiem, zobaczyliśmy Ostrów Tumski z gotycką katedrą św. Jana Chrzciciela i Ostrów Piaskowy, Osssolineum, gotyckie więzienie miejskie, Stare Jatki i piękny Rynek z gotycko-renesansowym ratuszem. Nie ominęliśmy również Panoramy Racławickiej, gdzie uczniowie mogli podziwiać relikt dziewiętnastowiecznej kultury masowej. Wielki panoramowy obraz przeniósł nas w inną rzeczywistość i inny czas. Dzień ten zakończyliśmy na wspólnym oglądaniu pokazu fontanny multimedialnej, która jest największą fontanną w Polsce, a wodnym widowiskom towarzyszy muzyka.

Drugiego dnia również czekało na nas wiele atrakcji. Hydropolis – centrum wiedzy o wodzie, które wywołało niemałe emocje widząc drukarkę wodną, czy ogień pary wodnej. Następną atrakcją był wyjazd na punkt widokowy w Sky Tower. 49 piętro wieży pozwalało podziwiać krajobraz ok. 200 m nad ziemią, a widoki robiły niesamowite wrażenie. Dzień zakończyliśmy zwiedzaniem pięknego Ogrodu Japońskiego, gdzie mogliśmy podziwiać oryginalne rośliny i niezwykłą aranżację przestrzeni. To były dwa wspaniale spędzone dni!

Bernadeta Neter

• Konkurs przyrodniczy

• 15 maja 2023 r.

Dzisiaj 15 maja w Ośrodku Hodowli Żubrów i Edukacji Leśnej w Jankowicach odbył się Międzyszkolny Konkurs Przyrodniczy dla klas II - III szkół podstawowych " Co rośnie i hasa w naszych pszczyńskich lasach" Do rywalizacji stanęło 9 drużyn. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie z klasy III Bruno Buchta i Wojtek Maciejonczyk. Chłopcy spisali się znakomicie i wywalczyli dla naszej szkoły II miejsce. Gratulujemy.

• Wycieczka klas V i VI

• 10 i 11 maja 2023 r.

10 i 11 maja uczniowie klas V i Vi wzięli udział w dwudniowej wycieczce turystyczno-krajoznawczej. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od kopalni złota w Złotym Stoku. Tajemnice wydobycia tego kruszcu poznaliśmy dzięki fascynującym opowieściom przewodnika, który na długo zapadnie w pamięci uczniów. Kolejnym punktem wyprawy było Muzeum Papiernictwa, w którym zobaczyliśmy etapy powstawania papieru. Ten długi i ekscytujący dzień zakończyliśmy wspólnymi zabawami na terenie ośrodka w Dusznikach-Zdroju.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Kaplicy Czaszek. Tam zapanowała atmosfera zadumy. Natomiast kolejne wyzwanie wymagało zapału i energii, bowiem naszym celem były Błędne Skały. Po dwugodzinnym marszu znaleźliśmy się w pełnym zakamarków labiryncie. Wycieczkę zakończyliśmy długim spacerem i zmęczeni udaliśmy się w drogę powrotną. To były dwa wspaniale spędzone dni!

Marta Ryguła

• Ogrody, pola i łąki w maju

• 12 maja 2023 r.

W piątek klasa III udała się na pieszą wycieczkę po Porębie w celu obserwacji przyrody w ogrodach, na polach i  łąkach. Maj to miesiąc, który mieni się różnymi barwami. Widzieliśmy przepiękne: różaneczniki, lilaki, berberysy, jaśminowce oraz przecudnie ukwiecone rabaty w ogródkach. Na polach króluje rzepak, a na łąkach dmuchawce. Dopisała nam piękna pogoda. Bardzo lubimy aktywnie spędzać czas.

• Egzamin trzecioklasisty

• 10.05-11.05.2023 r.

Uczniowie klasy III wczoraj i dzisiaj przystąpili do pierwszego w swoim życiu egzaminu. Składał się on z dwóch części: polonistyczno- przyrodniczej oraz matematycznej i swoim zakresem obejmował pierwsze trzy lata edukacji.

• Interdyscyplinarny Projekt Edukacyjny - Migowy dla Dzieci MODUŁ 4

• 11 maja 2023r.

W klasie I w roku szkolnym 2022/2023 realizuje się  Program zewnętrzny - Interdycyscyplinarny Projekt Edukacyjny – „Migowy dla dzieci” organizowany przez MiguMig – zabawy z językiem migowym realizowany w SP w Porębie w roku szkolnym 2022/2023. Zajęcia te odbywają na  zajęciach dydaktycznych., biorą w nich udział wszyscy uczniowie klasy I.

Cele projektu : Zabawy z językiem migowym, to wyjątkowa możliwość DLA KAŻDEGO DZIECKA. Harmonijny rozwój na płaszczyźnie motorycznej, emocjonalnej, społecznej i intelektualnej. Rozwój kreatywnego myślenia, zapamiętywania, koordynacji wzrokowo-ruchowej, tolerancji, empatii, świadomości otaczającego nas świata, to tylko początek długiej listy korzyści, które są niezwykle ważne dla każdego dziecka.

Projekt ten jest podzielony na 4 moduły:

IV to wspólna zabawa z rysowaniem  „Jak sprytnie rysować?”

Dzieci w tym module:

- oraz znaki migowe zwierzątek: pies, kot, motyl, żółw, miś, ryba, królik, lew, ptak, słoń

- dzieci nauczyły się rysować wyżej wymienione zwierzęta podążając za instrukcją z filmików.

- rozwijały  kreatywność i zdolności wyobrażania

- kształtowały sprawność ruchową oraz motorykę małą

- doskonaliły koordynację wzrokowo - ruchową

- mówiły o własnych doświadczeniach.

- rozwijały podstawowe funkcje poznawcze: pamięć, koncentrację uwagi

- stymulowały i rozwijały wrażliwość wzrokową, dotykową i słuchową

ORGANIZATOR: MiguMig - zabawy z językiem migowym

EKSPERT: Agata Jakuszko

OPIEKUN : Elżbieta Twardzik

Wnioski do pracy:

Kontynuacja nauki języka migowego dzieci w klasie 2.

• Dzień Ziemi

• 28 kwietnia 2023 r.

Dzień Ziemi to największe międzynarodowe święto ekologiczne. Zostało ustanowione w 1970 roku, aby uświadamiać, jak ważną kwestią jest ochrona środowiska. Obecnie jest obchodzone w 192 krajach. W Polsce Dzień Ziemi świętujemy od 1990 roku.

Idea troski o naszą planetę łączy ludzi na całym świecie. Każdy z nas ma wpływ na dobrostan Ziemi.

Akcje związane z Dniem Ziemi zostały przeprowadzone również w naszej szkole, 27 i 28 kwietnia 2023 roku. Każda klasa przygotowała przynajmniej jeden plakat na temat zagrożonych gatunków bezkręgowców, żyjących w naszym najbliższym otoczeniu. Podczas lekcji wychowawczych uczniowie prezentowali ciekawostki przyrodnicze.

Uczniowie przekonali się także, że ekologia się opłaca. Zorganizowano zbiórkę butelek plastikowych oraz puszek, które zasiliły akcje charytatywne. Pomogliśmy sześcioletniemu chłopczkowi, u którego zdiagnozowano całościowe zaburzenia rozwoju.

Dziękujemy wszystkim za włączenie się w akcje.

Beata Żelazo i Teresa Krawieczek - koorynatorki projektu

• Rekrutacja na dyżur wakacyjny

• 8 maja 2023 r.

Szczegółowe informacje na temat dyżuru wakacyjnego w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Pszczyna oraz karta zgłoszenia dziecka do Oddziału Przedszkolnego w SP w Porębie znajduje się w zakładce Oddziały Przedszkolne - Rekrutacja.

• 04 maja Dzień Strażaka

• 04 maja 2023r.

04 maja w naszej szkole gościliśmy Strażaków  z OSP z Poręby. Goście w ciekawy sposób przybliżyli przedszkolakom i uczniom specyfikę pracy strażaka jednocześnie prezentując strój i podręczny sprzęt. W trakcie spotkania dzieci dowiedziały się, że praca strażaka nie polega tylko na gaszeniu pożarów, ale również na udzielaniu pomocy podczas wypadków samochodowych, oraz asyście podczas różnych akcji. Strażacy zapoznali dzieci z sytuacjami, w których należy wezwać straż pożarną, z zasadami prawidłowego zachowania się podczas pożaru, oraz przypomnieli numery alarmowe do straży, policji i na pogotowie. Dzieci z bliska mogły podziwiać wóz strażacki, wyposażenie jakim dysponują strażacy podczas swojej ciężkiej i odpowiedzialnej pracy.

Dziękujemy OSP Poręba

• Świąteczny apel

• 28 kwietnia 2023r.

W piątek 28 kwietnia uczniowie klasy szóstej przygotowali apel poświęcony majowym uroczystościom. Wspomnieli o Międzynarodowym Świecie Pracy obchodzonym 1-go maja, przypomnieli znaczenie Dnia Flagi Rzeczpospolitej oraz zaprezentowali przedstawienie ukazujące okoliczności uchwalenia pierwszej w Europie Konstytucji 3 Maja. Na zakończenie apelu wręczono nagrody laureatom konkursu geograficznego "Flagi Europy i świata".

• Święto Liczby Pi

• 14 marca 2023r.

14 marca z okazji Dnia Liczby π odbył się w naszej szkole apel, na którym uczniowie mogli bliżej poznać tę wyjątkową liczbę. Z okazji tego święta uczniowie brali także udział w różnych konkursach. Jeden z nich polegał na zapamiętaniu jak najdłuższego rozwinięcia liczby π. Po eliminacjach wyłoniono siedmiu uczniów, którzy w trakcie apelu walczyli o tytuł "Mistrza Pamięci". Wszyscy uczniowie w wielkim skupieniu obserwowali swoich kolegów, jak walczą o tytuł, a emocje sięgały zenitu.

Mistrzem Pamięci została Kalina Duży z kl.V, która zapamiętała aż 100 cyfr po przecinku!!! Serdecznie jej gratulujemy i z niecierpliwością czekamy na przyszły rok, by sprawdzić czy uda się komuś pobić ten rekord?

Poniżej szczegółowe wyniki konkursów:

1. Konkurs Mistrz Pamięci:

I miejsce: Kalina Duży kl.V (100 cyfr po przecinku)

II miejsce: Maja Kubat kl.VI (75 cyfr po przecinku)

III miejsce: Janek Ryś kl.V (52 cyfry po przecinku)

Wyróżnienia: Kacper Stachoń kl.VI, Mikołaj Dworaczek kl.V, Paweł Jarczok i Hania Pająk kl.VI

2. Konkurs "Pi - rebus"

Wyróżnienia: Tomasz Buchcik kl.IV i Miłosz Chrapeć kl.VI

3. Konkurs "Pi na słodko"

I miejsce: Adam Dordański kl.IV

II miejsce: Kacper Stachoń kl.VI

III miejsce: Maja Goraus kl.V

Serdecznie gratulujemy i życzymy sukcesów w przyszłym roku.